Dag 1 - Reisverslag uit Costa Teguise, Spanje van Sjoerd Janssen Vera Slagman - WaarBenJij.nu Dag 1 - Reisverslag uit Costa Teguise, Spanje van Sjoerd Janssen Vera Slagman - WaarBenJij.nu

Dag 1

Door: Sjoerd

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd Janssen

14 September 2017 | Spanje, Costa Teguise

Dag 1 begon heel officieel gisteren al, immers zijn we bij mijn oom en tante in Elst blijven slapen.
Ome Dick heeft ons vanochtend naar Eindhoven airport gebracht.
Al met al ging het allemaal prima, het weer was niet best maar we wisten wat ons te wachten stond in Spanje.
Bij Eindhoven zelf was er nogal wat chaos, het vliegveld ligt volledig op zijn kop nadat de parkeergarage een tijd geleden was ingestort.

Nadat we afgezet waren nog snel een sigaretje (al wisten we van Dick dat dat tegenwoordig ook nog binnen kan) en daarna zo snel mogelijk van de koffer afkomen.
Hier begon eigenlijk de drama al, en niet voor ons zelf maar door de mensen voor je. Koffers inchecken gaat tegenwoordig via de computer, en simpeler kan het echt niet. Maar de oudere garde vind dit blijkbaar toch te ingewikkeld.
Het is letterlijk niet moeilijker dan dit:
Klik op de taal op het scherm (voor de meeste dus Nederlands).
Scan je vliegticket waarop je de koffer hebt geboekt
Plaats de koffer op de band
Wacht 3 seconden
Er komt een bon uit de machine met een sticker, die plak je om je handvat (zoals "vroegah" de incheck balie miep voor je deed).
Klik op "ok" en blijf van je koffer af.
3 seconde later rolt de band en je koffer gaat naar de achterkant van het vliegveld.
Wacht op je bonnetje en loop weg
Next.

Dat sommige mensen het voor elkaar krijgen om hier 5 minuten over te doen is mij een raadsel. En dan ook nog een medewerker vragen hoe het nu moet...
Afijn, ik was dus al geïrriteerd, en we zijn nog niet eens begonnen.

Toen door de douane. Nu ben ik zelf gewend om vanaf Bremen te vliegen (naar Finland). Die hebben 1 incheck balie en 2 lopende banden voor je handbagage. Dat is in Eindhoven een tikkeltje anders. Hier heb je een efteling achtige wachtrij waar je al zig zaggend doorheen moet om bij de check te komen, maarliefst 6 balies. Wat best prettig was want het liep aardig door. Al met al nog een goed half uur geduurd maar ala, dat kan je verwachten.

Toen irritatie nummer 2. Mensen die gewoon niet snappen dat er volk achter je staat te wachten. Ze pakken een bak of 5 om al hun meuk in te gooien en gaan langzaam een voor een alles vullen. Inmiddels zijn de mensen voor hun al lang in het vliegtuig... maar niet ff die bakjes doorschuiven zodat de rest vast kan beginnen.
Gelukkig weten de medewerkers dat dit vaker gebeurd en die pakten zonder wat te zeggen die bakken vast en schuiven ze een meter of 5 naar voren. Die vrouw keek alleen een beetje raar en had nog geen flauw benul wat het nut er van was. Maar goed, ook dit was te verwachten.

(hou vol mensen, het wordt leuker).

Nadat de handbagage door de scan was alles weer ingepakt en aangekleed en door naar de gate.
Ter vergelijking, Bremen heeft er 4 waarvan 2 meestal gebruikt worden. Daarvoor een meter of 15-20 met 1 winkeltje en een barretje, en that's it.
Ook dát is in Eindhoven ietwat anders.
Je begint al in de Duty Free, daar moet je doorheen. Die alleen is al net zo groot als het hele deel in Bremen. Dan nog een tig aantal winkels en vreterijen en last but not least, een smoking area.
Nou daar maar naartoe dan.
De lucht daar binnen is ongeveer net zo lekker als de uitlaatgassen van een VW, maar goed je moet er wat voor over hebben.

Toen naar de gate, we wilden nog een broodje eten maar een pistoletje kaas voor 5,65 was een beetje overstuur...
Dus uiteindelijk in het vliegtuig maar een panini besteld (Voor 5,50 maar goed, die was warm-ish).

Er stond letterlijk een rij van 150-200 man voor de normale rij. Gelukkig heeft slimme Sjoerd (als zegt ik het zelluf) ervaring met ryanair en heb ik voor een euro of 4 priority bijgeboekt. Daar stonden een man of 10 voor ons, prima.
Het vrouwtje begon om te roepen dat boarding kon beginnen, dus we hebben nog geen 5 minuten in de rij gestaan.
Stukje lopen naar vliegtuig, achterin instappen, 4e rij van achter, zitten, klaar.
Nadeel is dat je dan nog moet wachten tot het rest van het volk ook zit.
De stoel naast Vera bleef leeg, dus we hadden lekker de ruimte.
Maar toen het eenmaal 12:55 was (vertrektijd) waren de motoren nog niet eens gestart. Vliegtuig was vol en deuren dicht. Ik denk door drukte maar geen idee.
Uiteindelijk rondom 10 over 1 vertrokken.
De vlucht zelf was prima, al vind ik het zelf net wat te kort om te slapen en te lang om niks te doen. 4 uur en 20 minuten is dan net wat rot.
Na een uur of 2-3 hadden we het beide wel gehad en zat het tot "hier" (beeld maar even in tot waar ik mijn handen houdt).
We snakten beide naar een peuk en waren wel klaar met het gezeik eromheen.
Na de landing ging het (dacht ik) vlot. We zaten achterin dus konden zo uitstappen en gaan. Maar nee, zo werkt dat niet op Lanzarote.
Hier mag je namelijk niet over het vliegveld lopen, maar moet je via de slurf. Dit hebben ze niet voor de achterkant. Dan sta je dus niet 4e van achteren, maar 30e van voren (maal 6 man per rij).... Kon er ook nog wel bij.
Hier precies hetzelfde geneuzel. Mensen die heel rustig hun koffertje pakken en nog even goed kijken of alle prulletjes en meuk wel echt mee komt uit het vliegtuig. Terwijl iedereen er achter staat te wachten met koffers in de aanslag. Gelukkig was ik niet de enige die liep te zuchten hierom. (nogmaals mensen, het wordt leuker, patience!).

Eenmaal uit het vliegtuig moeten we een klein doolhofje van gangetjes door om bij de bagage claim te komen. Een paar oudjes voor ons dachten dat dit wel op tempo fossiel kon, dus het duurde ff voor we er voorbij waren. Toen snel nog een toilet bezoek en toen Vera terug kwam stond ik al met een karretje, handbagage en de koffer klaar.
Naar buiten! Peuk!!!
Na die opgerookt te hebben was het zoeken naar de rental company (Hertz, want daar werkt Maaike dus dat was makkelijk).
Stonden wat mensen voor ons, dus nog even geduld.
Na een minuut of 15 was ik aan de beurt. Papieren inleveren, handtekening, creditcard, rijbewijs. En dan komt de standaard vraag "wilt u geen extra verzekering"??? Kost maar 12 euro (per dag, ex. Tax).
Het kost nu 73 euro all-in voor de week, met die verzekering werd het ineens 160 euro. Neu dacht het niet.
Zegt ze, maar dan moet je betalen als je schade rijdt. Dus ik vraag, ok, hoeveel moet ik betalen als ik de auto total loss rijdt. 775 euro.
Nou dat is in Nederland wel iets duurder en daar doe ik ook zonder extra verzekering, prima.
Dat vond mevrouwtje niet leuk, snap ik hier verdienen ze het meest op.
Ik had een Seat Leon geboekt (of vergelijkbaar) en het werd een bijna splinter nieuwe Renault Megane. Prachtbak! Rijdt heerlijk, 6 bak, diesel, sport modus (want diesel kost hier 90 cent dus who cares).
Naar boven, auto zoeken en gaan.

Eenmaal bij de auto dacht ik, zit er geen schade al op de auto??? Boekje erbij, geen aantekeningen. Ik en Vera rond de auto, ja hoor, 2 dikke krassen.
FF dat gastje erbij geroepen, die maakt 2 foto's op de ipad, zet het in het systeem en laat mij nogmaals tekenen. Daarna laat hij zien dat het in het systeem staan. Prima, goed geregeld. Kan je me ten minste niet een oor aannaaien.

Navigatie aan, hotel adres erin, gaan.
Ritje van ongeveer 20 minuten. Eenmaal daar, dooie straat, geen hond te bekennen. Klein bordje met hotel naam op de poort.
Nou, daar maar eens aanbellen.
Sidenote: we hebben geen groot hotel geboekt. Dit is een vakantie woning met 4 kamers. 2 kleine kamers op het terein (hokjes) 1 beneden verdieping kamer (deluxe) en een suite bovenop. Wij hebben de suite geboekt. Eigen grote badkamer, eigen zonneteras, eigen koelkast, airco, 2 persoonsbed etc.

Er komt een meneer aanlopen en ik zeg buenos dias, zover Spaans kan ik nog. Hij reageert terug met hetzelfde en dan komt het.... Frans.
Bladiebla Francais? Uuuhm non!? Ingles? - Non
Hollandais - Non
Deutsch - Non
Feest!
Nu mag ik niet veel verwachten van een Fransman, maar we zijn goddome in Spanje...
Dus in gebarentaal een rondleiding gehad, hij wist wie we waren want we waren de enige arrival vandaag, dus dat was logisch.
Hij laat ons eerst de kamer zien, binnen een trap op, eigen deur en daarbinnen de hele kamer zoals boven beschreven.
Een voor een laat hij de features zien.
Er liggen wat gebakjes klaar, koffie met een apparaat, waterkoker. Na elk ding wat hij aanwijst zegt hij "Bon?" Dus dan zeg ik netjes Bon terug. Het zag er ook prima uit.

Dan naar beneden, daar is nog een complete keuken, deze is gedeeld.
Nog een koffie apparaat met andere smaken koffie. Nog meer broodjes en meuk voor als je honger hebt. Een grote koelkast die hij laat zien van binnen en wijst "die 2 planken, suite only". Voorraadkast ernaast, 2 planken "suite only".
Eenmaal buiten een zithoek met parasol "suite only".
Langzaamaan komt er een grote glimlach op mijn gezicht, dat hoor je graag dat iets in een hotel alleen voor jullie is.
Ik heb nu al bedacht om elke morgen uitgebreid te gaan lunchen in het hoekje onder de parasol bij het zwembad. Die is immers voor ons :D

Hij geeft ons de sleutels van het hek en de kamer en zegt (waarschijnlijk) veel plezier en red oe der met. Dat komt wa goed..

We pakken de koffers en gooien ze op bed. Pakken een muffin van de stapel, kop koffie voor Vera, ff omkleden en gaan.
Even langs de supermarkt. Wat eetzooi halen voor de komende 2 dagen, even kijken wat sigaretjes kosten (23,75 voor een slof, kan slechter). En na het afrekenen spul in de auto,
Op naar mijn favo restaurant, Maestro. Een grill restaurant die zijn vlees grillt op kolen. Heerlijk.
Ik bestel een Fillet Steak, Vera een Pasta Carbonare en vooraf een garlic breadje met mozarella.
Eerst krijgen we beide nog een klein glaasje rosé champagne.
Daarna voor Vera een Piña Colada besteld, ik een water.
Naderhand bij de rekening, nog een Slush Puppy drankje (sterk, en niet erg lekker). Na een paar slokjes legt Vera hem ook weg "brainfreeze".

Rekening bedroeg maarliefst 43 euro. Dat is nog eens leuk uit eten. En dan is dit nog een van de duurdere restaurants ook nog. Dat belooft nog wat deze week.

Daarna gezellig langs het strand gewandeld om die kant alvast te bekijken, daar zijn namelijk een partij pubs en bars.
Toen terug langs alle giftshop winkeltjes en weer naar de auto. Terug naar de kamer en nu dit verhaal typen.

De koek is op voor vandaag. Maar de dag is een stuk beter geëindigd dan dat deze begon.

Ik zal morgen wel wat foto's plaatsen, ik heb er nog niet zo veel.
De dagen dat we wat meemaken zal ik hier een verhaaltje neerzetten, en we hebben beide gewoon internet hier dus appen kan altijd.

Veel liefs,

Sjoerd en Vera

  • 15 September 2017 - 06:54

    Ditte:

    Goedemorgen vakantie birds,
    Das een heel verhaal met Sjoerd ergernissen, lol, maar gelukkig zijn jullie goed over en kunnen jullie gaan genieten.
    Relax and enjoy, liefs ma xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Costa Teguise

Eerste reis met z'n tweetjes!

Lanzarote

Recente Reisverslagen:

21 September 2017

Dag 7 en 8 (einde)

20 September 2017

Dag 6

18 September 2017

Dag 5

18 September 2017

Dag 4

16 September 2017

Dag 3
Sjoerd Janssen

1e vakantie samen in Costa Teguise, Lanzarote.

Actief sinds 14 Sept. 2017
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 5032

Voorgaande reizen:

03 September 2019 - 18 September 2019

Honeymoon

14 September 2018 - 30 September 2018

USA

14 September 2017 - 21 September 2017

Eerste reis met z'n tweetjes!

Landen bezocht: