Dag 3 - Reisverslag uit Costa Teguise, Spanje van Sjoerd Janssen Vera Slagman - WaarBenJij.nu Dag 3 - Reisverslag uit Costa Teguise, Spanje van Sjoerd Janssen Vera Slagman - WaarBenJij.nu

Dag 3

Door: Sjoerd

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd Janssen

16 September 2017 | Spanje, Costa Teguise

Beste allemaal,

Dag 3 is eigenlijk de 1e dag dat we helemaal gewend zijn om hier te zitten. Alles is inmiddels een beetje gewoon, we weten waar we wat kunnen halen/eten/heen kunnen en hebben langzaamaan een plannetje gemaakt voor de rest van de vakantie. Maar eerst de zaterdag.

We waren rond een schappelijke tijd wakker, rond negenen, rustig wakker worden en toen ben ik snel even naar de Spar gereden voor verse stokbrood en wat andere meuk die we nodig hadden.
Daarna heerlijk ontbeten.

Vandaag stond de vulkaan tour op de planning. Deze heb ik in het verleden al 2 keer gedaan bij een vorig bezoek aan lanzarote, echter hadden we toen geen eigen auto.
Dan moet je dus met de bus, halve eiland over, en continu de groep volgen.
Dat kost maarliefst 28 euro p.p.
Met eigen auto, 10 p.p.
Eerst echter de trip er naartoe.
Er waren 3 mogelijke routes, via de stad, binnen door, of via de noord kant.
Stad hadden we al gezien, binnen door is hier niet echt leuk (wegen die niet toeristisch benut worden zijn kwaliteit Wit-Rusland ongeveer), dus route Noord it is.
Op de helft was echter de afslag naar de vulkaan afgesloten. Google maps gaf aan, rechtdoor 2 minuten trager. Ook prima.
Volgende afslag, zelfde probleem. Dit keer met politie busje en al. Er liep een stoet mensen in ouderwetse kleding de straat over, geen idee waar het voor is maar het zal een of ander evenement zijn.
Afijn, nog maar een keer rechtdoor.
Uiteindelijk zo'n 20 minuten langer, en we kwamen uit op de route die de bus normaal aflegt, langs de kamelen tocht. Die hebben we overgeslagen.
Toen kaartje gekocht, omhoog geraced (zover als dat kon met een trage slak voor me) en daar konden we gelijk de bus in.
Sigaretje eerst en gaan.
Bus rit was erg leuk, het blijft een vreemd verschijnsel dat moeder natuur zo verwoestend kan zijn. Overal waar je kijkt is het óf zwart van de lava óf zand. Het is letterlijk een dooie boel. Maar het ziet er prachtig uit.
Ook leuk om te bedenken dat je met een 40-mans bus door smalle weggetjes heen rijdt die ooit door mensen is aangelegd in de lava. Het zou je werk maar zijn geweest toen. Lava hakken om er asfalt op te leggen.

Na de route het restaurantje in, broodje, cola en weer naar buiten.
Hier was nog van alles te beleven. Een grote put waar kip overheen hing die verhit wordt door de aardwarmte. Een aantal demonstraties van hoe warm het is, een mannetje stopt wat stro in een put en een seconde of 20-30 later vliegt het in de fik. En dat nog geen meter onder je voeten.
De grond aan de oppervlakte is niet heel heet. Maar graaf met je handen een cm of 20 naar beneden en je verbrand instant.

Ook was er een klein smal putje in de vorm van een koker/pijp.
Hier gooit iemand eerst een scheutje water in, zodat mensen kunnen zien hoe lang ze de tijd hebben voor het timen van een foto. Een seconde of 2-3.
Zodra iedereen klaar staat gaat de rest van de emmer er achteraan.
En zoals gezegd een seconde of 2-3 later spuwt het eruit als een geiser. Er blijft alleen stoom over.

Toen terug in de auto. De middag was nog maar net begonnen dus we hadden nog alle tijd.
Dan maar even naar het strand, en niet zo maar een plek, nee. Precies voor de aanvliegroute zoals op de bekende filmpjes in St. Maarten. Alleen dan in het klein (want je zit hier een meter of 30 verder van de start/landingsbaan af.
Eenmaal aangekomen komt er net een vliegtuig aan, die zagen we dus een meter of 300 voor ons landen, we moesten namelijk nog een stukje lopen.
Toen we er recht voor stonden heb ik even gespiekt op Flightradar. Nog een minuut of 12 dan komt de volgende.
Dus dan maar even met de pootjes door het zand en het zeewater. Het werd eb dus er bleven her en der poeltjes water staan die inmiddels al een graad of 30 waren, heerlijk.
Bij de zee was het beduidend kouder. Ik gok een graad of 20-22. Nog niet slecht, maar voor mij te koud om in te zwemmen.

Een paar minuten later zag je in de verte 2 lampjes op ons af komen. En nog een minuut of 2 later vloog deze op (ik gok) een meter of 10-15 boven ons hoofd. Leuk om van zo dichtbij te zien.
De komende 20 minuten bleef ongeveer op dit patroon, even door het water en weer een vliegtuig.

Toen maar weer eens retour richting de kamer. Even rustig zitten, slokje water, sigaretje, en weer door.
Dit maal naar het stadje.
We hadden gisteren een bikini voor Vera gekocht maar deze zat niet lekker, dus die moest nog even terug.
Daarna een Piña Colada gescoord bij het restaurant van donderdag en toen door naar de Italiaan.
Mijn moeder roept al 4 weken dat we daar zeker heen moeten gaan.
Ik was er al vaker geweest maar stond niet onder mijn top 3.
Daar beide een pasta besteld, Vera's antwoord "beste Ravioli die ik ooit gegeten heb".
Ik had Spaghetti Carbonara, en die smaakte ook zeer goed.
Samen met een cola en een water moesten we (schrik niet) 25,09 euro aftikken. Vera begon letterlijk hardop te lachen toen de rekening kwam.
In Nederland heb je daar net een pasta en een drankje voor.

Even langs de cocktail bar voor een Baileys en toen terug naar de kamer.
Zowel Vera als ik zijn nog niet 100% fit, al is mijn keel wel wat beter begin ik nu toch nog wat te snotteren.
Vera hoest wat minder maar is nog verre van beter.
We kuchen en proesten vrolijk verder en genieten van het weer. Wat vandaag trouwens voor het eerst echt lekker was. Bijna alleen maar zon.
En dat terwijl ik las dat het vandaag de koudste 16 september was sinds 1972 in Nederland. Dat zijn nog eens leuke berichten (sorry :grinn: ).
Vaak is het andersom, dan is de heetste dag in jaren op de dag dat ik op vakantie ben.
Vanaf woensdag wordt het beter las ik, dat is fijn want donderdag ochtend komen we retour afzender.

Het bad staat inmiddels aan, doet ons hopelijk wat goed. Daarna lekker op tijd onder de dekens.

Morgen het bekende marktje van Lanzarote in Teguise (een dorpje verderop in het binnenland).

Wordt vervolgd!

Liefs Sjoerd en Vera.

• 16 September 2017 - 22:51

Ditte:

Leuk weer, herkenbaar de plekken waar jullie zijn geweest